کمپاين محو کوکنار در فراه آغاز گرديد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

کمپاين محو کوکنار در فراه آغاز گرديد

خبرنگار همایون ذهین

فراه ( پژواک 27حوت ٩٠): کمپاين محو کوکنار در ولایت فراه امروز شنبه- با تخریب موازی بیش از 125 جریب زمین در ولسوالی بالابلوک آغاز گرديد.

 مسوولين ولايت فراه میگویند که امسال  در حدود 17 هزار هکتار زمين کوکنار کشت شده است که بر اساس ادعای آنها همه این مزارع  از وجود کوکنار پاک میشود.

 محمد یونس رسولی معاون والی فراه،امروز 27حوت حين راه اندازى کمپاين محو کوکنار در قریه خواجه خضر ولسوالى بالابلوک به آژانس خبرى پژواک گفت که کمپاين تخريب کوکنار در حضور داشت نماینده وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به طور رسمى امروز آغاز شد که تا یکماه آینده تمام مزارع کوکنار در ولسوالی های ده گانه این ولایت از بین خواهد رفت.

رسولی افزود که دولتی جداً مصمم است تا امسال کشت کوکنار در ولایت فراه محو نماید.

لعل محمد عزیزی رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت فراه به آژانس خبری پژواک گفت: با وجود آنکه قبل از شروع کشت کوکنار از طریق برنامه های آگاهی عامه برای دهاقین اخطار دادیم که کوکنار نکارند؛ اما امسال نیز در حدود 17 جریب زمین کوکنار در ولایت فراه کشت شده که اکثراً در ولسوالی های ناامن میباشد و بنابر وعدۀ که حکومت داده بود امروز کمپاین محو کوکنار آغاز شد که در روز های آینده در سایر ولسوالی ها نیز این عملیات ادامه میابد.

موصوف افزود که امروز موازی 125 جریب زمین کوکنار در منطقه خواجه خضر ولسوالی بالابلوک در حضور مقامات دولتی و نماینده وزارت مبارزه با مواد مخدر تخریب گردید.

محمد حسین حسینی رئیس نظارت و ارزیابی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که از جریان محو کوکنار در این منطقه نظارت میکرد، به آژانس خبری پژواک گفت که آنها مصمم هستند تا بخاطر جلوگیری از کشت کوکنار در سال آیند؛ تمامی کشت کوکنار را در ولایت فراه محو نماید.

حسینی افزود که نیروهای امنیتی پولیس ، اردوی و نیروهای خارجی آماده اند تا در ولسوالی های ناامن؛ تأمین امنیت مناطق را بدوش بگیرند.

 میرحمزه 60 ساله باشنده خواجه خضر ولسوالى بالابلوک که صحنه تخریب اولین قطعه زمین کشت کوکنار را در زمین خود مشاهده میکرد،  با چهره پریشان و گریان به آژانس خبرى پژواک گفت که او بنابر مشکلات اقتصادی مجبور به کشت کوکنار شده است.

 به گفتۀ وى، دولت بايد مشکل آبيارى زمين ها را در آن منطقه رفع سازد و همچنان کاریز قریه شان که از چند سال بدینسو خشکیده است،  فعال سازد.

 شاه محمود  يک باشنده ديگر منطقه ياد شده که امروز زمين کوکنارش در کمپاين جارى پاکسازى گرديد؛ به پژواک چنین گفت:" میدانم که کشت کوکنار از نظر دین مبین اسلام حرام است، اما حکومت اسلامی ما نیز باید مشکلات مسلمانان را مَدِ نظر بگیرد، اگر بند بخش آباد جور میبود و آبِ جارب میداشتیم هیچ کس کوکنار را نمیکاشت."

 وى گفت که آب شان کم است و کشتزار هاى شانرا با استفاده از چاه هاى عميق آبيارى ميکنند، در حاليکه بدون کشت کوکنار، فصل ديگر مفاد زياد نميدهد.

او علاوه کرد که از چند سال به این طرف برای دهاقین این منطقه هیچ کود کیمیاوی و تخم اصلاح شده داده نشده است.

عبدالمالک باشنده دیگر این منطقه نیز که مزارع کوکنارش تخریب شده است، به آژانس پژواک گفت که دولت سال گذشته هم زیر نام محو کوکنار صرفاً کشت افراد غریب و بی کس را تخریب کرد و از زورمندان باقی ماند. امسال هم به گفته خودش به سراغ آنها که افرادی بیکس و غریب هستند، آمده است.

وی افزود در مناطق کال کلا، تخصیرک، سیاه جنگل، دهزک، دولت آباد که از خود واسطه های در اراکین دولت دارند
؛ سال گذشته کشت شان تخریب نشد.

اما مسولین مبارزه با مواد مخدر اینولایت میگویند که آنها تصمیم دارند که بدون در نظر داشت بیکس و با کس؛ تمامی کشت کوکنار را امسال محو نمایند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب